Storneren

Vorig jaar weer eens, voor een jaar, een Volkskrant-abonnement genomen, toen vooral ingegeven door de corona-pandemie: veel thuis, meer tijd om te lezen, goed om alles rondom corona goed bij te kunnen houden, etc.
Hoezeer ik ook gesteld ben geraakt op vooral de columns van Sander Donkers, Peter de Waard en Sander Schimmelpenninck, ik weet ook: ik lees ‘m veel te weinig, het is allemaal veel te veel, al die stapels kranten om door te werken. En het vertekent je beeld van de werkelijkheid: je ‘weet’ in een keer zoveel meer, maar als je dan terugdenkt aan die jaren, dat je niét dagelijks die kranten las, wist je toen dan minder?
Nee, doe mij maar weer een zaterdagkrant en verder de nieuwsvergaring online. En niet meer elke dag die groeiende stapel papier op de hoek van de grote tafel. Ik heb er ook te weinig geduld voor.

Abonnement al opgezegd in maart, voor de zekerheid. Maarrrr… wat trof ik op mijn beeldscherm bij het inloggen op m’n Triodos-omgeving? Nóg een betaling aan de Volkskrant, terwijl het jaar voorbij is. En notabene niet de vertrouwde 24 euro – het bedrag van mijn aanbiedingsjaar – maar 42 euro, vast en zeker zijnde het normale maandtarief.

Ik bellen.
(Tijd in de wacht… dit gesprek wordt opgenomen… voor alle afhandelingen kunt u ook terecht op…)

‘Dit abonnement is al maanden geleden opgezegd en nu zie ik een afschrijving van een veel hoger bedrag. How come?’
‘Meneer, ik zie het hoor. Het abonnement is opgezegd. Dit betreft het bedrag voor de opzeggingsmaand, dus het is wel terecht.’
‘Ga je me nu vertellen, dat de jaaraanbieding dus automatisch verlengd wordt met een opzeggingsmaand tegen het normale tarief? Wat is dit voor koppelverkooppraktijk? Mooie boel: redactioneel dagelijks allerwegen praktijken van opportunisme en immoraliteit aanpakken en als ’t om de eigen verkoop gaat, dan zelf ook zulke lelijke fratsen uithalen?’
‘Momentje meneer, ik zal ’t even met iemand alhier bespreken.’
….
‘Dank u wel voor het wachten. Ik heb ’t even besproken. U kunt het bedrag storneren. Daarna is alles verder in orde en is het abonnement beëindigd’.

En dan bedank je hartelijk.
Maar ik ben me er terdege van bewust, dat de meeste mensen zich van zulke situaties niét bewust zijn. Ja zelfs dat ’t ook maar toeval is, dat ik over deze afschrijving struikelde.

Plaats een reactie